Friday, 7 June 2013

Fatih Seferagic

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM :)

Alahai, Fatih seferagic wajahnya kacak, seorang al-hafiz muda,
hati mana yang tak tertawan, MasyaAllah :)
Kalau ramai pemuda islam bersikap seperti beliau,
pasti negara islam akan dipandang tinggi.


Biodata Fatih Seferagic :
Seorang Al-Hafiz muda berbangsa Bosnia, dilahirkan di Jerman, dan menetap di Texas, USA.
Fatih merupakan seorang guru Al-Quran di sana. 


BERUMUR 17 TAHUN 
dengarkan nasyid Ghuraba yang dialunkan olehnya, sungguhhhh merdu :)

FB : Fatih Seferagic.

TWITTER :http://twitter.com/fatihseferagic
Pesanan Buat Sahabat : 31/5/2012. Khabarnya beliau telah bertunang :'( sodey sikit huhuhu~ Alhamdulillah barakaAllah buat Fatih seferagic :D

Tonton video beliau :)




Berkelah di Lata Kekabu..

Cuti sekolah baru ni aq berkesempatan berkelah bersama2 anak murid di lata kekabu..
dh lama plan nk p berkelah pon..bersemngat pelajar2 ni klu ajak berkelah..
..tp yg pergi berkelah semua pelajar lelaki shaja,pelajar perempuan ssh skit klu ajak.hehe
lepas jew abis kelas tambahan geografi terus pg dlm pukul 10.30pg smpi 4 petang...perggh memamg penat tp bestt!...

aktiviti wajib yg perlu buat menghidupkn api lorr..hehe..tak hidupkn api memang xdo la bbq..

hurmm...dekat sejam menunggu api nk menyala..sabar2..usha tngga kejayaan.hehe..akhirnyr menyala jgk!

akhirnyerr berjaya jgk hidupkn api..ape lagi bakar la ayam..hehe...

tu diaa..3 ekor ayam tumbang kami bakar..nk cerita ayam ni ada org sponser..terima kasih!

hahah..sempat lagi pOst tgh2 bakar ayam tu..

jeng2..inilah sebahagian pelajar lelaki yg hadir memeriahkn suasana..peace!



selesai bakar ayam..mandi dulu...sejuk giler kot air kt snii...boleh tahan dalam jgk air.

berendam smpi ke petang..pukul 4 kami gerak balik..alhmdulillah selamat smpi smua dkt rumah...


Thursday, 6 June 2013

Kenapa Muslim sembah kain hitam itu???

"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"

"Oh.... itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"

"Baitullah tu apa?" ...

"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"

"Allah ada dalam tu?"

"Tak....."

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"

"Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."

"Kamu sembah apa?"

"Saya sembah Allah swt"

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"

"Saya MENGHADAP sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."

"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."

"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"

"Pernah...... selalu.."

"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"

"Tengok perlawanan bola la.."

"Di mana?"

"Dalam tv la.."

"Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."

"Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."

"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."

"So..?"

"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"

"Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu.."

"Peliknya.."

"Sebab apa pulak pelik?"

"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."

"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."

"Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"

"Ya.. tak pelik.."

"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."

Thursday, 29 December 2011

Ujian untukKu...

Setiap manusia, pasti melalui suatu masa yang dikenali dengan MUSIBAH atau masa KESULITAN. Kehidupan seseorang manusia tidak terlepas dari kesusahan, kesulitan, musibah dan sebagainya. Kadang kala, ia menyebabkan seseorang putus-asa dan ada juga yang sampai sanggup untuk membunuh diri dan sebagainya, hasil dari kekecewaan yang menimpa mereka dari kesulitan yang dihadapi oleh mereka dalam kehidupan...

hari ni aq nk kongsi cerita dgn teman2 kisah ujian yg aq terima..bkn sebagai melawan takdirr tetapi sebgaii semangatt dan kesabaran pada kita semua...utk pengetahuan teman2 aq adalah lepasan ijazah sarjana muda Pend. Ekonomi dr UPSI...pejam celik dh 4 thn berlalu mase aq blajar..sampi skrunk ni aq masih menanti panggilan untuk interview sbagai seorang guru..kOnvokyesen aq pada 28hb 7..dh dekat 6 bln aq menunggu smpi skrunk masih blom ada bayang2 utk dipnggl interview...jangan kata nk posting,interview pon blom test lagii...sabarr...

..mse praktikal dulu aq buat dekatt Sek.Men.Keb Taman Desa,Bandar Country Homes,Rawang...aq dpt la mngajarr subjek ekonomi n sejarah utk from 4...bg from 3 pula aq diamanahkan utk mengawasi bdk2 ni PJK,main bola sepakk je kOt kt padang...(^_^)...kalau nk di ceritakan pengalaman n peristiwa yg berlaku semasa praktikal memang la panjang...tp ape yg paling penting bg aq adalah SMK Tmn Desa telah mencuri hati aq sehingga aq beratt hati nk tingglkan sekolah tersbutt...aq masih ingatt lagii first melapor diri..pada hari pertama aq pakai kemeja warna purple..dh laa ari isnin time perhimpunan rasmi..gementar,malu,hppy usah ckp laa smua da...nk plk aritu baju aq sama warna dgn baju bdk2 PRS..pergghh...smpi pengetua pOn ckp..dio ingt aq ni pelajar baru sbb tgk baju sme dgn PRS...hahha..xda laa rupe2 nyee guru praktikal..

abis je praktikal aq buat keputusan nk jadii guru ganti dekat SMK Taman Desa...Alhamdullilah tnye akak2 n orang pejabat mmg ada kOsong pon...aq ape lagii mtk link dgn pengetua la time tu..pengetua bg lampu hijau jee...then p ambik borang n isi maklumat yg di perlukan..selesai isi aq serahkan blk borang kt pejabat then akak keranii tu gtau laa diorg akan call bilaa dptt...smngat punyO pasal nk mngajar lagii aq apply je la guru gantii...tup2 lepas 3 minggu macam itu kerani Smk Tmn Desa call..."mtk maaf laa shahril erk..pemohonan shahril xdpt laa..akak pon pelik slalu ada pnggln guru ganti tp thn nii PPD Gombok call td diorg ckp jawatan utk guru gantii telah dibekukan utk smntara waktu atas alasan peruntukkan kewangan tidak mencukupi"...aq terdiam!...hancurr harapan tp xpe aq redha...

aq bawa diri ke kL stay umh member sklh..niat nk cari keje laa..satu ari membr ajak join dio p interview dkt satu tempatt keje nii...aq pon p laa dgn pakaian formal n dokumen2 yg perlu..interview utk callbOx..call2 org jual produk insuruans cmtu laa keje diaa...lepass intrview cm biasa laa diorg akan call blk dan corfmkn sama ada dpt or nOt...sO aq pon sabar menunggu je laa...tarikh kOnvo semakin dkt..duitt pokett langsung xdaa...dring2 hp aq brbunyi..aq angktt.."tahniah shahril awk dpt keje dgn pihak kami"...alhmdulillah...tp diorg suruh masuk keje 25hb 7...aq ckp laa mtk maaf sbb xblh masuk keje pada hari kejadian...lgpn aq kOnvo 28hb 7..sO bpe ari je tggl..then akak tu ckp xpe laa kalau cmtu nnt diorg call blk gtau trikh lain...fuh! trikah konvo dh dekatt...alhmdulliah laa...aq dpt keje part time jual bunga smpena konvokyesen...dpt laa dlm rm150 utk 3 arii (25,26,27)..rezeki aq dpt isi poket mase konvo..time2 mnjaga gerai bunga akak tu call gtau aq leh masuk keje 1 hb 8..alhmdullilah laa...

lepass abis kOnvo aq p keje kL...keje telermaktng call2 org jual insurnas...2 mggu traning dok dlm blik je..naik bosan pon ade..tp xpe nk keje punya pasal...lps 2 mggu kiteorg mla buat pnggln..mla2 agak gemntar n kekok laa buat pngglan..ye la tibe2 call nk jual insurnas..macam2 gelagat custmer ada..kne marah daa..xnk2 sy dh ade...xnk2 sy takot kne tipu laa..macam2 deh!...lama kelamaan aq dh mula sesuai kn diri dgn keje nii..alhmdulilah kwn2 pon sempoiii n enjoyy...dptt la jual produk ni wlpn xbykk..xsampi sebulan aq dptt surat berhenti keje..alasan yg diberi cOz xdpt sales..usihh!...aq sabarrr..
 

Saturday, 24 December 2011

Bila Gigi Sakitt...

adOii..sakittnye gigi geraham kat bawah belah kanan nii..maklum la dh berlubang lorr...time xsakitt xnk plk cabutt...time dh sakitt ni laa beria2 nk cabutt...tu la manusia bila dh terhantuk baru terjaga..hurmm..
..trpaksa la mkn pelahan2..ckp pon nk xnk je..paling seksa bila nk tito..fuh!berdendut2 smpi kepala di buatt nyee...tu la org kate gosok gigi jarang2 sekali..hahah...argghh...
tp petua yang aq slalu buatt bila sakit gig ni datang..aq akan bancuh air suam dgn garam then selawat nabi,kumur 3 kalii..Insyallah lps tu lega skitt laaa aq tgkk...try la korg buatt petua nii..bkn pew nk ringankan kesakitan gigi tu..
..keputusan terakhir aq trpksa cabuitt jgk laa nnt...xda asalan lain nk tangguh2...time xdgt sakitt dio blh la bersuka ria tp bila dh dtg Allah saja laaa yg mengetahuii...

Nasihat aq..jaga la kesihatan..gosok gigi elok2..nnt jadi macam Mr Bean..heheh

Friday, 23 December 2011

Cerita Lucu dan Cerita Lawak..

ok!!..hari ni kita layan sekejap kisah2 lucu n lawak erk...hidop kne ceria jgk jgn slalu tension2..hope smua enjoy..(^_^)


1.Buang Anak...
Di pagi hari yang nyaman,dua orang sudah lanjut usianya duduk berehat-rehat. Pak Abu dan Pak Majid namanya. Yang Pak Abu membaca surat khabar manakala Pak Majid hanya duduk termenung jauh sambil hisap rokok daun.

Pak Abu: Majid, engkau tengoklah berita hari ini. Ada orang sanggup jual anaknya.
Pak Majid: Hmmmmm. Jawab Pak Majib macam acuh tak acuh je.
Pak Abu: Kot pun terdesak nak duit janganlah jual anak. Banyak lagi cara nak dapat duit. Kerja kat pam minyak ke, jual kacang putih ke, jual surat khabar ke. Betul tak Majid…?
Pak Majid:Hmmmmmmm… Sambil mengembus asap rokok daunnya keluar melalui hidungnya…
Pak Abu: Kau ni kenapa Majid? Takkan berita ini kau tak ambil peduli ke? Ini melibatkan kemanusiaan tahu. Binatang pun tahu nak jaga anaknya.
Pak Majid: Hmmmm….Nilah aku nak bagitau engkau. Kalaulah aku masa muda-muda dulu..Aku jual je anak-anakku tu..
Pak Abu: Hah??? Engkau biar betul Majid!
Pak Majid: Hoii.. Engkau sedar tak sekarang ni berada di mana? Sedarlah Abu….Kita sekarang di RUMAH ORANG TUA. Kalaulah aku tahu perangai anak-anak aku tu macam nilah, dah lama dah aku jual budak-budak tu!
Pak Abu: HEHEHEHEHE….

2.Ok, dah kena!
Seorang ibu mahu mengundur kereta, seperti biasa dia cakap dengan anaknya. Anak dia ini baru berumur 8 tahun. Dia cakap “Mak nak undur kereta, kalau kena cakap ye!”
“Ok!” kata anak dia.
Si ibu pun undur keretanya.
“Lagi mak undur lagi” kata anak dia.
“Lagi lagi” kata anak dia.
Si ibu pun undur lagi, tiba-tiba “DAMM” kereta yg dia undur tu terlanggar
pokok kat belakang.
Anak dia pun menjerit” OK! Mak, dah kena!

3.Anak dan Bapa
Jamil pulang dari sekolah dan bercerita pada bapanya yang tidak
pernah bersekolah.
Jamil: Ayah, tadi saya dimarah oleh cikgu!
Ayah: Kamu buat silap apa, Jamil?
Jamil: Tadi saya tidak dapat menjawab pertanyaan cikgu.
Ayah: Apa yang cikgu tanya?
Jamil: Cikgu tanya, di mana letaknya Washington.
Ayah: Itupun kamu boleh tak tahu! Lain kali kalau kamu sudah meletakkan sesuatu benda, jangan lupa di mana tempatnya!

4.Budak Menangis Duitt Hilang
Pada suatu hari di sebuah Sekolah Rendah, ketika itu waktu rehat dan terlihat di halaman sekolah tersebut seorang pelajar sekolah darjah satu menangis dengan kuatnya. Lalu, bertanyalah salah seorang gurunya.
Guru : “Kenapa menangis?”
Pelajar: “Duit saya hilang sepuluh ringgit Cikgu” (jawabnya sambil menangis)
Guru : “Sudahlah jangan menangis ye…nih Cikgu beri sepuluh ringgit.”

Namun pelajar tersebut menangis semakin kuat. Cikgu pun menjadi lebih hairan.
Guru : “Aik… menangis semakin kuat? Kan Cikgu sudah ganti sepuluh ringgit.”
Pelajar: “Iya Cikgu…tapi kalau tadi duit saya tidak hilang,kan sekarang duit saya ada dua puluh ringgit.”
Guru ::P     









Thursday, 22 December 2011

JANGAN DITANYA tp TANYALAH..

ari ni aq kongsi sedikit mengenai tabiat sesetengah manusia..apabila kita bercerita pasal sifat atau sikap manusia ni ada sahaja yang terlintas di fikiran kita..baik yg tersembunyi atau secara nyata..sO tak payah laa aq nk cakap satu persatu..klu nk diceritakan memang banyak laa..tp dekat sini aq nk cerita hal2 yang berkaitan kehidupan seharian kita...

Selalunya apabila kita ditimpa sesuatu musibah kita akaan cepat berputus asa..tak kira laa sama ada ujian dari segii kesakitan,kemiskinan,kematian, dll..bila terjadinya sesuatu ujian maka di sinilah manusia gagal untuk mengawal emosi masing2..ada di antara kita bertindak dengan mempertikaikan kerjadian tersebut mengapa terjadi keatas mereka....lantaran dr itu kita sebagai seorang muslim haruslah yakin bahawa setiap yang berlaku adalah drpd Allah..dan JANGAN DITANYA kenapa dan mengapa Allah memberi sesuatu ujian kepada kita..hal ini kerana dia lebih mengetahui apa yang ditentukannya...Allah sama sekali tidak akan menzalim hamba2_nya..ini adalah bersesuian dgn sifat Allah iaitu Maha Pengasih dan Maha Penyayang...

..setiap daripada kita pasti inginkan sesuatu yang diharapakn...tak kira laa sama keinginan kita berupa sebuah kereta,rumah,duit atau sebaliknya...dalam erti kata lain kehendak laa..kalau boleh semua yang kita impikan ada didepan mata...selalu kita perhatikan ada orang murah sgt rezeki dia..top2 tukar kete baru..thn depan rumah pulak baru..tp ada jgk setengah daripada kita mengharapkan sesuatu tetapi tak kesampaian...lantaran daripada itu kita haruslah melihat perkara ini dr sudut positf_nya...JANGAN DITANYA kenapa dan mengapa NIKMAT itu tidak kita dapatkan, kerana Dia lebih memahami keperluan dari kehendak diri kita..


..ramai di antara kita faham atau mengerti maksud Ikhlas itu sendiri..daripada sifatt ikhlas la kita akan memperoleh pahala darpd sesuatu yang kita kerjakan...baik dlm soal ibadat,perkerjaan dll...Namun masih ramai lagi drpd kita tidak mempraktikkan ikhlas ini dlm kehidupan kita..malahan trdpt juga drpd kalangan manusia itu yang mengerjakan sesuatu amalan bertujuan utk menunjuk2 atau mndpt pujian semata2...dan lebih menyedihkan lagi terdpt dalam kalangan kita yang sukar menerima pendpat orang lain...suka bersangkaa buruk dn sebagaiiinya...TANYALAH kenapa dan mengapa kita sukar menerima sesuatu dgn IKHLAS..

  • Kenapa dan mengaapa kita tidak pernah menSYUKURI nikmat yang diberi-Nya...
  • Kenapa dan mengapa kita selalu berSANGKA BURUK dengan Pencipta Kita..
Semoga kita beroleh HIKMAH...

Wassalaamu'alaikum wa rahmatullaahi wa barakaatuh