Thursday, 29 December 2011

Ujian untukKu...

Setiap manusia, pasti melalui suatu masa yang dikenali dengan MUSIBAH atau masa KESULITAN. Kehidupan seseorang manusia tidak terlepas dari kesusahan, kesulitan, musibah dan sebagainya. Kadang kala, ia menyebabkan seseorang putus-asa dan ada juga yang sampai sanggup untuk membunuh diri dan sebagainya, hasil dari kekecewaan yang menimpa mereka dari kesulitan yang dihadapi oleh mereka dalam kehidupan...

hari ni aq nk kongsi cerita dgn teman2 kisah ujian yg aq terima..bkn sebagai melawan takdirr tetapi sebgaii semangatt dan kesabaran pada kita semua...utk pengetahuan teman2 aq adalah lepasan ijazah sarjana muda Pend. Ekonomi dr UPSI...pejam celik dh 4 thn berlalu mase aq blajar..sampi skrunk ni aq masih menanti panggilan untuk interview sbagai seorang guru..kOnvokyesen aq pada 28hb 7..dh dekat 6 bln aq menunggu smpi skrunk masih blom ada bayang2 utk dipnggl interview...jangan kata nk posting,interview pon blom test lagii...sabarr...

..mse praktikal dulu aq buat dekatt Sek.Men.Keb Taman Desa,Bandar Country Homes,Rawang...aq dpt la mngajarr subjek ekonomi n sejarah utk from 4...bg from 3 pula aq diamanahkan utk mengawasi bdk2 ni PJK,main bola sepakk je kOt kt padang...(^_^)...kalau nk di ceritakan pengalaman n peristiwa yg berlaku semasa praktikal memang la panjang...tp ape yg paling penting bg aq adalah SMK Tmn Desa telah mencuri hati aq sehingga aq beratt hati nk tingglkan sekolah tersbutt...aq masih ingatt lagii first melapor diri..pada hari pertama aq pakai kemeja warna purple..dh laa ari isnin time perhimpunan rasmi..gementar,malu,hppy usah ckp laa smua da...nk plk aritu baju aq sama warna dgn baju bdk2 PRS..pergghh...smpi pengetua pOn ckp..dio ingt aq ni pelajar baru sbb tgk baju sme dgn PRS...hahha..xda laa rupe2 nyee guru praktikal..

abis je praktikal aq buat keputusan nk jadii guru ganti dekat SMK Taman Desa...Alhamdullilah tnye akak2 n orang pejabat mmg ada kOsong pon...aq ape lagii mtk link dgn pengetua la time tu..pengetua bg lampu hijau jee...then p ambik borang n isi maklumat yg di perlukan..selesai isi aq serahkan blk borang kt pejabat then akak keranii tu gtau laa diorg akan call bilaa dptt...smngat punyO pasal nk mngajar lagii aq apply je la guru gantii...tup2 lepas 3 minggu macam itu kerani Smk Tmn Desa call..."mtk maaf laa shahril erk..pemohonan shahril xdpt laa..akak pon pelik slalu ada pnggln guru ganti tp thn nii PPD Gombok call td diorg ckp jawatan utk guru gantii telah dibekukan utk smntara waktu atas alasan peruntukkan kewangan tidak mencukupi"...aq terdiam!...hancurr harapan tp xpe aq redha...

aq bawa diri ke kL stay umh member sklh..niat nk cari keje laa..satu ari membr ajak join dio p interview dkt satu tempatt keje nii...aq pon p laa dgn pakaian formal n dokumen2 yg perlu..interview utk callbOx..call2 org jual produk insuruans cmtu laa keje diaa...lepass intrview cm biasa laa diorg akan call blk dan corfmkn sama ada dpt or nOt...sO aq pon sabar menunggu je laa...tarikh kOnvo semakin dkt..duitt pokett langsung xdaa...dring2 hp aq brbunyi..aq angktt.."tahniah shahril awk dpt keje dgn pihak kami"...alhmdulillah...tp diorg suruh masuk keje 25hb 7...aq ckp laa mtk maaf sbb xblh masuk keje pada hari kejadian...lgpn aq kOnvo 28hb 7..sO bpe ari je tggl..then akak tu ckp xpe laa kalau cmtu nnt diorg call blk gtau trikh lain...fuh! trikah konvo dh dekatt...alhmdulliah laa...aq dpt keje part time jual bunga smpena konvokyesen...dpt laa dlm rm150 utk 3 arii (25,26,27)..rezeki aq dpt isi poket mase konvo..time2 mnjaga gerai bunga akak tu call gtau aq leh masuk keje 1 hb 8..alhmdullilah laa...

lepass abis kOnvo aq p keje kL...keje telermaktng call2 org jual insurnas...2 mggu traning dok dlm blik je..naik bosan pon ade..tp xpe nk keje punya pasal...lps 2 mggu kiteorg mla buat pnggln..mla2 agak gemntar n kekok laa buat pngglan..ye la tibe2 call nk jual insurnas..macam2 gelagat custmer ada..kne marah daa..xnk2 sy dh ade...xnk2 sy takot kne tipu laa..macam2 deh!...lama kelamaan aq dh mula sesuai kn diri dgn keje nii..alhmdulilah kwn2 pon sempoiii n enjoyy...dptt la jual produk ni wlpn xbykk..xsampi sebulan aq dptt surat berhenti keje..alasan yg diberi cOz xdpt sales..usihh!...aq sabarrr..
 

Saturday, 24 December 2011

Bila Gigi Sakitt...

adOii..sakittnye gigi geraham kat bawah belah kanan nii..maklum la dh berlubang lorr...time xsakitt xnk plk cabutt...time dh sakitt ni laa beria2 nk cabutt...tu la manusia bila dh terhantuk baru terjaga..hurmm..
..trpaksa la mkn pelahan2..ckp pon nk xnk je..paling seksa bila nk tito..fuh!berdendut2 smpi kepala di buatt nyee...tu la org kate gosok gigi jarang2 sekali..hahah...argghh...
tp petua yang aq slalu buatt bila sakit gig ni datang..aq akan bancuh air suam dgn garam then selawat nabi,kumur 3 kalii..Insyallah lps tu lega skitt laaa aq tgkk...try la korg buatt petua nii..bkn pew nk ringankan kesakitan gigi tu..
..keputusan terakhir aq trpksa cabuitt jgk laa nnt...xda asalan lain nk tangguh2...time xdgt sakitt dio blh la bersuka ria tp bila dh dtg Allah saja laaa yg mengetahuii...

Nasihat aq..jaga la kesihatan..gosok gigi elok2..nnt jadi macam Mr Bean..heheh

Friday, 23 December 2011

Cerita Lucu dan Cerita Lawak..

ok!!..hari ni kita layan sekejap kisah2 lucu n lawak erk...hidop kne ceria jgk jgn slalu tension2..hope smua enjoy..(^_^)


1.Buang Anak...
Di pagi hari yang nyaman,dua orang sudah lanjut usianya duduk berehat-rehat. Pak Abu dan Pak Majid namanya. Yang Pak Abu membaca surat khabar manakala Pak Majid hanya duduk termenung jauh sambil hisap rokok daun.

Pak Abu: Majid, engkau tengoklah berita hari ini. Ada orang sanggup jual anaknya.
Pak Majid: Hmmmmm. Jawab Pak Majib macam acuh tak acuh je.
Pak Abu: Kot pun terdesak nak duit janganlah jual anak. Banyak lagi cara nak dapat duit. Kerja kat pam minyak ke, jual kacang putih ke, jual surat khabar ke. Betul tak Majid…?
Pak Majid:Hmmmmmmm… Sambil mengembus asap rokok daunnya keluar melalui hidungnya…
Pak Abu: Kau ni kenapa Majid? Takkan berita ini kau tak ambil peduli ke? Ini melibatkan kemanusiaan tahu. Binatang pun tahu nak jaga anaknya.
Pak Majid: Hmmmm….Nilah aku nak bagitau engkau. Kalaulah aku masa muda-muda dulu..Aku jual je anak-anakku tu..
Pak Abu: Hah??? Engkau biar betul Majid!
Pak Majid: Hoii.. Engkau sedar tak sekarang ni berada di mana? Sedarlah Abu….Kita sekarang di RUMAH ORANG TUA. Kalaulah aku tahu perangai anak-anak aku tu macam nilah, dah lama dah aku jual budak-budak tu!
Pak Abu: HEHEHEHEHE….

2.Ok, dah kena!
Seorang ibu mahu mengundur kereta, seperti biasa dia cakap dengan anaknya. Anak dia ini baru berumur 8 tahun. Dia cakap “Mak nak undur kereta, kalau kena cakap ye!”
“Ok!” kata anak dia.
Si ibu pun undur keretanya.
“Lagi mak undur lagi” kata anak dia.
“Lagi lagi” kata anak dia.
Si ibu pun undur lagi, tiba-tiba “DAMM” kereta yg dia undur tu terlanggar
pokok kat belakang.
Anak dia pun menjerit” OK! Mak, dah kena!

3.Anak dan Bapa
Jamil pulang dari sekolah dan bercerita pada bapanya yang tidak
pernah bersekolah.
Jamil: Ayah, tadi saya dimarah oleh cikgu!
Ayah: Kamu buat silap apa, Jamil?
Jamil: Tadi saya tidak dapat menjawab pertanyaan cikgu.
Ayah: Apa yang cikgu tanya?
Jamil: Cikgu tanya, di mana letaknya Washington.
Ayah: Itupun kamu boleh tak tahu! Lain kali kalau kamu sudah meletakkan sesuatu benda, jangan lupa di mana tempatnya!

4.Budak Menangis Duitt Hilang
Pada suatu hari di sebuah Sekolah Rendah, ketika itu waktu rehat dan terlihat di halaman sekolah tersebut seorang pelajar sekolah darjah satu menangis dengan kuatnya. Lalu, bertanyalah salah seorang gurunya.
Guru : “Kenapa menangis?”
Pelajar: “Duit saya hilang sepuluh ringgit Cikgu” (jawabnya sambil menangis)
Guru : “Sudahlah jangan menangis ye…nih Cikgu beri sepuluh ringgit.”

Namun pelajar tersebut menangis semakin kuat. Cikgu pun menjadi lebih hairan.
Guru : “Aik… menangis semakin kuat? Kan Cikgu sudah ganti sepuluh ringgit.”
Pelajar: “Iya Cikgu…tapi kalau tadi duit saya tidak hilang,kan sekarang duit saya ada dua puluh ringgit.”
Guru ::P     









Thursday, 22 December 2011

JANGAN DITANYA tp TANYALAH..

ari ni aq kongsi sedikit mengenai tabiat sesetengah manusia..apabila kita bercerita pasal sifat atau sikap manusia ni ada sahaja yang terlintas di fikiran kita..baik yg tersembunyi atau secara nyata..sO tak payah laa aq nk cakap satu persatu..klu nk diceritakan memang banyak laa..tp dekat sini aq nk cerita hal2 yang berkaitan kehidupan seharian kita...

Selalunya apabila kita ditimpa sesuatu musibah kita akaan cepat berputus asa..tak kira laa sama ada ujian dari segii kesakitan,kemiskinan,kematian, dll..bila terjadinya sesuatu ujian maka di sinilah manusia gagal untuk mengawal emosi masing2..ada di antara kita bertindak dengan mempertikaikan kerjadian tersebut mengapa terjadi keatas mereka....lantaran dr itu kita sebagai seorang muslim haruslah yakin bahawa setiap yang berlaku adalah drpd Allah..dan JANGAN DITANYA kenapa dan mengapa Allah memberi sesuatu ujian kepada kita..hal ini kerana dia lebih mengetahui apa yang ditentukannya...Allah sama sekali tidak akan menzalim hamba2_nya..ini adalah bersesuian dgn sifat Allah iaitu Maha Pengasih dan Maha Penyayang...

..setiap daripada kita pasti inginkan sesuatu yang diharapakn...tak kira laa sama keinginan kita berupa sebuah kereta,rumah,duit atau sebaliknya...dalam erti kata lain kehendak laa..kalau boleh semua yang kita impikan ada didepan mata...selalu kita perhatikan ada orang murah sgt rezeki dia..top2 tukar kete baru..thn depan rumah pulak baru..tp ada jgk setengah daripada kita mengharapkan sesuatu tetapi tak kesampaian...lantaran daripada itu kita haruslah melihat perkara ini dr sudut positf_nya...JANGAN DITANYA kenapa dan mengapa NIKMAT itu tidak kita dapatkan, kerana Dia lebih memahami keperluan dari kehendak diri kita..


..ramai di antara kita faham atau mengerti maksud Ikhlas itu sendiri..daripada sifatt ikhlas la kita akan memperoleh pahala darpd sesuatu yang kita kerjakan...baik dlm soal ibadat,perkerjaan dll...Namun masih ramai lagi drpd kita tidak mempraktikkan ikhlas ini dlm kehidupan kita..malahan trdpt juga drpd kalangan manusia itu yang mengerjakan sesuatu amalan bertujuan utk menunjuk2 atau mndpt pujian semata2...dan lebih menyedihkan lagi terdpt dalam kalangan kita yang sukar menerima pendpat orang lain...suka bersangkaa buruk dn sebagaiiinya...TANYALAH kenapa dan mengapa kita sukar menerima sesuatu dgn IKHLAS..

  • Kenapa dan mengaapa kita tidak pernah menSYUKURI nikmat yang diberi-Nya...
  • Kenapa dan mengapa kita selalu berSANGKA BURUK dengan Pencipta Kita..
Semoga kita beroleh HIKMAH...

Wassalaamu'alaikum wa rahmatullaahi wa barakaatuh


Gambar Duit Baru Malaysia 2012..

Wah!!...duit kertas baru dh keluarr...berwarna warni lagii erk...boleh tahan jugak duit baru yang diperkenalkan bank negara. Ada RM 50 dan RM 20 yang dah lama kita tak tengok. Kepada yang tak sabar nak tengok.. Boleh la tengok gambar duit kertas RM 50 dan RM 20 yang baru akan diperkenalkan tahun 2012 nanti. Cepat dapatkannya!..heheh..

Ini la warna terbaru duitt rm50...boleh tahan jgk..klasikk gitu warna..hehe....



Tu diaa...pilih la yang mana berkenan..heheh..glamorr akak kita nii!!

Mentaati Kedua Ibu Bapa

Assalamualaikum..segala puji bagi Allah..Engkau penegak langit dan bumi, alam semesta serta segala isinya..Ya Allah bagimu kekuasaan dilangit dan di bumi...Selawat dan Salam keatas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW.. 

..setiap detik ku terbayang wajah ibu dan ayahku di kg halaman..walaupun berjauhan namun hatiku tetap tersemat wajah2 mereka..sebagai cinta dan kasihku pada mereka  ku panjatkan doa ke hadrat Ilahi memohon limpahan keampunan ke atas kedua IbuBapaku, semoga diberi kesihatan yang berpanjangan...

Selagi kedua IbuBapa kita masih hidup bahagiakan laah mereka..perlihara dan jaga lahh mereka sebaik2_nya...Setiap kali aq melihat wajah mak dan abah..hatiku tersentuh bagai ada sesuatu yang membuatkan aq menangiss...aq inginkan mak dan ayah bahagia ketika aq bahagia..aq inginkan mak dan ayah gembira tika aq gembira...siapa laa aq tanpa mereka didunia ini..

Bagi teman2 yang sudah ketiadaan Ibubapa..sedekahkan laa Al-Fatihah berserta doa kpd mereka..semoga roh mereka berada dalam kalangan orang2 yang beriman..aminnnn..

..dekat sini aq nk kongsi bersama teman2 daripada hadis Nabi SAW berkenanan dengan IbuBapa..ambillah pengajaran kita bersama...:-)

 Hadith: Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya: " Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa." - Riwayat al-Hakim



Pengajaran hadis:

i) Tanggungjawab anak terhadap kedua-dua ibu bapa terbahagi kepada dua iaitu tanggungjawab semasa mereka masih hidup dan tanggungjawab selepas mereka meninggal dunia.

ii) Semasa kedua-dua ibu bapa masih hidup anak-anak hendaklah berbakti dan berbuat baik kepada mereka kerana ibu bapa adalah orang yang paling banyak berjasa kepada anak. Di antara adab yang mesti dipraktikkan sentiasa ialah berlemah lembut dan berbudi bahasa apabila berkomunikasi dengan mereka, berbelanja untuk keperluan ibu bapa dan menjaga mereka dengan sebaik-baiknya.

iii) Manakala apabila kedua-dua ibu bapa telah meninggal dunia adalah menjadi tanggungjawab anak-anak untuk mendoakan kesejahteraan ibu bapa mereka, menzirahi pusara mereka, melaksanakan nazar mereka yang belum tertunai, menghubungkan silaturahim dengan sahabat handai ibu bapa, mengqadakan puasa yang terhutang, menunaikan haji sekiranya mampu, membaca al-Quran dan melunaskan hutang ibu bapa yang belum langsai semasa hayat mereka.

iv) Sesungguhnya bagi setiap anak, meskipun telah mempunyai keluarga sendiri mereka wajib mentaati dan menghormati kedua-dua ibu bapa. Anak yang tidak mentaati kedua-dua ibu bapa dianggap sebagai anak yang derhaka sedangkan kesalahan menderhaka termasuk di kalangan dosa-dosa besar.

v) Setiap anak yang derhaka akan dilaknat oleh Allah S.W.T, amalan dan ibadah mereka tidak diterima dan tidak akan mendapat ganjaran yang memungkinkan perbuatan baik yang dilakukan sepanjang hayatnya akan sia-sia. Oleh itu Islam menitikberatkan keredaan kedua-dua ibu bapa agar hidup sentiasa diberkati Allah. 

Sama2 laa kita mendoakan kesejahteraan kedua Ibubapa kita...:-)

BESARNYA makna DOA YANG KITA LUPAKAN

Dalam tidak sedar..

Setiap hari kita memohon didalam solat kita..tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami.. sekadar tersebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini..

Marilah kita mula menghayati ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat. Dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah

Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)

Diamlah sejenak..

buka dada dan diri kita untuk menerima ampunan dari Allah seperti membuka
diri ketika merasakan hembusan angin sepoi-sepoi atau menerima curahan air hujan ketika kita masih kecil
Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah
Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan
Kemudian sampaikanlah permintaan kedua,

Warhamni (sayangi aku)

Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya..
Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima..
Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup Berturut-turut sampaikanlah permintaan2 berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu.

Wajburnii (tutuplah aib-aibku)

Warfa’nii (angkatlah darjatku)

Warzuqnii (berilah aku rezeki)

Wahdinii (berilah aku petunjuk)

Wa’Aafinii (sihatkan aku)

Wa’fuannii (maafkan aku)

Setelah selesai, diamlah sejenak lalu sampaikan rasa syukur kita

Betapa besarnya nilai sebuah doa ini..sebuah doa yang kita hanya biarkan begitu sahaja..
Dalam tidak kita sedar selama ini kita seperti sedang berpura-pura memohon sesuatu.

SUATU KEHEBATAN PERLU DIKETAHUI OLEH SEMUA!!

APAKAH CABARAN KEPADA KESIHATAN KITA?

Penyakit Kronik Degeneratif

Penyakit yang paling merbahaya pada masa sekarang bukan penyakit yang berpunca daripada kuman atau pun virus, tetapi ia adalah penyakit kronik degeneratif yang berpunca daripada kerosakan dan degeneratif sel secara berkumpulan dalam badan manusia.

TAHUKAH KITA, SETAKAT INI TIADA ADA CARA UNTUK MENYEMBUHKANNYA


Laporan tahunan World Health Organistion (WHO) telah memberi amaran bahawa penyakit kanser, sakit jantung dan penyakit kronik yang lain telah meragut nyawa lebih 24 juta orang setiap tahun, dan ia akan terus membawa penderitaan dan menimbulkan ketidakupayaan kepada berjuta-juta manusia di bumi ini.




NAMUN PENYAKIT DEGENERATIF BOLEH DIELAKKAN

Ramai diantara kita masih menganggap penyakit kronik penyakit yang malang, penyakit yang diakibatkan oleh umur yang meningkat dan ia tidak dapat dielakkan. Namun kita harus faham bahawa "tua" tidak bermakna "sakit". Untuk mengelakkan penyakit degneratif, kita harus mengamalkan pemakanan yang seimbang, aktiviti fizikal dan cara hidup yang sihat.





TAHUKAH ANDA, APAKAH PENYAKIT-PENYAKIT YANG SEDANG MENGAMCAM KEHIDUPAN MASA KINI






APAKAH ANDA SALAH SEORANG PENGHIDAPNYA??
APAKAH PUNCA PENYAKIT-PENYAKIT INI??

JAWAPANNYA: RADIKAL BEBAS (FREE RADICALS)

Saintis mengaanggarkan lebih 10,000 radikal bebas menyerang sel-sel badan kita setiap hari. Radikal bebas ialah atom atau molekul yang sangat aktif dan tidak stabil kerana mempunyai satu elektron tidak berpasangan dalam strukturnya. 

Untuk menjadi stabil, atom atau molekul ini perlu mendapatkan satu elektron. Caranya ialah dengan mencuri satu elektron daripada molekul lain dan molekul ini pula akan menjadi radikal bebas kerana ia tidak lagi stabil. Bagi mengembalikkan kestabilannya, molekul kedua ini akan mencuri elektron daripada molekul lain dan proses ini akhirnya akan membentuk rantaian radikal bebas di mana molekul yang sihat ini akan dirosakan. Ini akan membawa kerosakan berterusan kepada pelbagai sel dalam badan manusia.

DARI MANA DATANGNYA RADIKAL BEBAS??

  • Makanan (Makanan berlemak, bergoreng dan hangus cthnya: sate atau ikan bakar)
  • Rokok (Sebatang rokok membebaskan 3 trillion radikal bebas dalam darah)
  • Tekanan (Semua bahan kimia dan sesetengah hormon endokrin)
  • Bahan Kimia Toksik (Racun Serangga, dll)
  • Minuman Beralkohol
  • Sinaran Ultra Ungu
  • Pencemaran Alam Sekitar. dan lain-lain.



BAGAIMANA

MENGATASI SERANGAN RADIKAL BEBAS?? 

JAWAPANNYA: ANTIOKSIDAN (ANTIOXIDANTS)

Bagi mengimbangi kemusnahan sel-sel akibat serangan radikal bebas ini, ramai para penyelidik terutama dalam bidang kesihatan mengenalpasti ANTIOKSIDAN adalah bahan yang teramat baik bagi mrngatasi serangan radikal bebas ini.

ANTIOKSIDAN adalah bahan yang dikenal pasti dapat menghapus atau melemahkan radikal bebas dengan mendermakan satu elektron atau mendermakan satu elektron kepada radikal bebas.

Inilah caranya antioksidan bertindak menstabilkan radikal bebas, sekali gus menlindungi kerosakan sel badan yang normal, protein dan lemak.                                                                             ANTIOKSIDAN ini boleh ditemui dalam bahan-bahan semulajadi terutama sayur-sayuran dan buah-buahan.                                                                                                                                   Pigmen yang memberi warna kepada sayur dan buah yang secara umumnya dipanggil "FITOKIMIA" dipercayai sebagai sumber antioksidan terbaik. Inilah sebabnya mengapa kita disaran mengambil 5 hingga 9 hidangan sayur-sayuran dan buah-buahan setiap hari. Bagaimanapun, dalam keadaan kehidupan kita hari ini, saranan pakar pemakanan itu sekar diamalkan.         

  
Antara fitokimia yang penting ialah ANTIOKSIDAN. Ia adalah pigmen yang memberikan warna biru, ungu dan merah kepada tumbuh-tumbuhan. Tiga pigmen ini berfungsi melindungi tumbuh-tumbuhan daripada sinaran ultra ungu dalam cahaya matahari.                                                                                                                                       Kajian menunjukkan antioksidan daripada buah-buahan ini bukan sahaja mempunyai sifat antioksidan yang tinggi tetapi turut bertindak sebagai antiradang, antimicrabial, anti kanser (bagi mengelakkan kanser), memperbaiki fungsi penglihatan, antitumor dan juga antipenuaan.                                                                                                                   Lebih penting, ia juga dikatakan mempunyai sifat antikarsinagenik, memberi perlindungan kepada sistem kardiovaskular, mengawal paras gula dalam darah, khususnya bagi pesakit kencing manis, mencegah jangkitan saluran kencing, darah tinggi, gout, sakit sendi, sengal badan, strok, Alzheimer, menurunkan kolesterol, jangkitan virus, kaser perut dan keradangan usus. Membantu menjaga kesihatan kulit dan masalah penuaan awal.       
                                                                                           
 
                                                                             

                                                                                                                                                                   






Wednesday, 21 December 2011

Jus Buah MONA.VIE

MONA.VIE Ranked No 1. di INc 500, kategori "Minuman dan Makanan" Jus buah yang paling popular.